Dinsdag 24 mei: Klussen in de regen!

24 mei 2016 - Busovaca, Bosnië en Herzegovina

Na een redelijk rustige nacht zijn we ’s morgens weer met een lekker gebakken eitje begonnen. Iedereen op tijd bij het ontbijt, sommigen net op de valreep dus er hoefde niet opgedrukt te worden. De knakworstjes die tussen de gebakken eieren zaten leken verdacht veel op de worstjes van gisterenavond. Ach ja, zo min mogelijk voedsel verspillen! Tijdens het ontbijt zijn alle taken weer verdeeld zodat iedereen meteen aan de slag kon gaan.

Daarna hebben we de bus geladen en zijn we met gierende banden richting Zenica vertrokken. Het zonnetje scheen weer heerlijk, lekker klusweer dus!

Aangekomen bij het kinderdagverblijf werden we hartelijk welkom geheten door de directie, was het gisteren niet goed gegaan dan???? Nee hoor, ze waren blij ons te zien, we waren weer van harte welkom. Na een handdruk van de directrice en een lach van de conciërges werden alle taken weer opgepakt en kon er spreekwoordelijk ‘gas op die lolly’ gegeven worden.

Het nieuwe hek liet nog even op zich wachten, hierdoor moesten de ‘Hekkers’ nog even verder gaan met het wegslijpen van de stalen hekdelen die er nog stonden. Geen probleem, doorknallen! Later werden er ook vrachtwagenbanden afgeleverd en 1 ‘Kuub’ zand waarvan een mooie zandbak is gemaakt.

Op de bovenverdieping werd een klaslokaal “onder handen genomen’. Een clubje van 10 enthousiaste leerlingen gingen als een speer aan de slag. Van de muren werd het loszittende stucwerk eraf gehaald. Ondertussen was de “specie” al gedraaid. Vakkundig werden onder leiding van onze opperstuccer Teun alle gaatjes en gaten gestopt. Robin van Poppel had leuke muziek bij, PSV kampioen. Gelukkig hoefde er niet behangen te worden in dit lokaal, anders wist meester Pieter er wel raad mee. Lotte, Robin en Tong-Sheng begonnen op het balkon om de laatste relingen te verven. Toen alle muren met specie waren behandeld kon er geverfd worden. Als kleur werd er gekozen voor Bosnië-Blauw. Driftig gingen de verfrollers alle kanten op. Naomi heeft alle verfkwasten in haar hand gehad, zo hard gewerkt. Cas ken je niet meer terug na deze reis, die heeft extra grote spierballen gekweekt. Hij heeft met de grootste verfroller tot bovenaan het lokaal de verf erop gezet. De laatste randjes aan de bovenkant werden bewaard voor de volgende dag. Maar de rest is alles gedaan. Als laatste werd het lokaal geschrobd en gedweild. Dikke complimenten om dit in 1 dag voor elkaar te krijgen. Danielle heeft al een mooie tekening gemaakt. We hopen deze morgen op de muur te projecteren, na te tekenen en mooi kleurtje te geven.

Tijdens het schrijven van dit stukje hoorde ik voetstappen langzaam dichterbij komen. En toen kwam Robin van Poppel met zijn app “scheerapparaat” op zijn mobiel om meester Pieter te laten schrikken. Plots gaat de mobiel met scheergeluid over zijn achterhoofd. En bedankt Robin! Schrok zich een hoedje.

De gaten in de buitenmuren die gisteren gevuld waren, stonden klaar om een “PiusX-behandeling” te ondergaan. Juffrouw Nienke had genoeg leerlingen en rode verf om deze klus te klaren. Een klein regenbuitje kon de leerlingen niet deren. Op het einde van de dag waren er 3 buitenmuren als nieuw. Om trots op te zijn!

De PiusX-cateringdames hadden hard te werken om alle leerlingen te voorzien van een glaasje ranja. De temperatuur was dan wel iets minder dan gisteren, maar het water was ook vandaag niet aan te slepen. Dat mag ook, als er hard gewerkt wordt.

De cateringdames van het kinderdagverblijf hadden ook hard gewerkt. Een heerlijke lunch stond voor ons klaar. Rijst met kip in saus, dat ging er wel in bij onze leerlingen.

In de kamers bij het laminaat leggen was een grote groep leerlingen bezig om het laminaat goed in te leggen. Dat viel niet mee, omdat in Bosnië de muren blijkbaar “krom lopen”. Maar met NickyClicky in het team lag de kliklaminaat er in NoTime in. Dat vindt Nicky, en vele andere dames, net zo leuk als met de kindjes van het kinderdagverblijf spelen. Want ondertussen dat wij aan het werk zijn, gaat het leven op het kinderdagverblijf gewoon door.

Onze leerlingen mochten meehelpen met de kindjes te verzorgen en mee te spelen. Erg leuk!

De terugreis was luidruchtig. De mannen achter in de bus hadden leuke liedjes en teksten verzonnen. LamLamLaminaat LaLaLaLaLa! Dat werd nog even doorgezet tijdens het diner. Het eten wordt met de dag beter in het hotel. Alle cadeautjes voor de kinderen zijn klaar gezet om morgen mee te nemen naar het kinderdagverblijf. In de avond is de laatste energie in de speeltuin en voetbalveld verbruikt. Om half tien liggen alle leerlingen fris gewassen in het mandje. Maar of ze meteen gaan slapen??? Een mooie dag ligt in ieder geval weer achter ons. We zijn al over de helft. Sommigen zijn al aan het aftellen, voor anderen kan het niet lang genoeg duren. We hebben veel plezier met zijn allen, en kijken uit naar morgen. De laatste klusjes, een mooi afscheid op het kinderdagverblijf, en dan is het alweer de laatste dag. PiusX is coming home……bijna. See Ya Soon!

1. Ries en Desiree:
    24 mei 2016
    Fijn dat jullie zoveel plezier hebben, we genieten van jullie verhalen. Morgen weer veel succes, en maak er iets moois van op alle fronten!!!
  2. Marjon spooren:
    25 mei 2016
    Fijn dat het zo goed verloopt. Nu alweer op naar de laatste klusdag. Ga zo door harder werkers en geniet er nog van.
  3. Petra vd doelen:
    25 mei 2016
    geniet er nog van die laatste dag wij kijken er naar uit om ons martijn weer een keer te zien
    groetjes van ons
  4. Hetty:
    25 mei 2016
    Goedemorgen dat is fijn wakker worden. Fijn dat het klussen zo goed gaat. Kunnen we thuis ook lekker van profiteren . Of nee ok hoor ze het al roepen dat is anders . Fijne klusdag en tot morgen. Gr
  5. Jolanda:
    25 mei 2016
    Veel plezier en succes deze laatste klusdag. En tot morgen iedereen !!!
  6. Anja van Gompel:
    25 mei 2016
    Fijn dat jullie zoveel plezier hebben ,vandaag alweer de laatste klusdag ,maak er een leuke dag van.groetjes uit Hapert
  7. Rob en Margaret:
    25 mei 2016
    Wat super tof dat jullie dit zo doen! Wat een saamhorigheid... En wat een rijkdom aan ervaringen. Die nemen ze jullie niet meer af!!!
    Nog veel (werk)plezier daar.
  8. Demi, Indy, Mickel en Christel:
    25 mei 2016
    Heel erg leuk om te lezen hoe het daar gaat en wat jullie allemaal doen! Jullie zijn toppers! We hopen dat jullie de geplande werkzaamheden naar wens af kunnen krijgen!
    Veel plezier voor deze laatste dag/avond en alvast een goede terugreis voor morgen gewenst!
  9. Rene Ellen en Levi van Stralendorff:
    25 mei 2016
    Super wat een verhaal weer.
    We zijn erg benieuwd naar het eindresultaat.
    Geniet van jullie laatste dag, en op tijd naar bed he ?
    want jullie moeten vannacht vroeg op
    Tot morgen allemaal
  10. Sandra Schoormans:
    25 mei 2016
    Wat een berg werk hebben jullie verzet zeg! Jullie zijn toppers! Heel veel plezier straks bij de oplevering. Geniet van jullie laatste avondje Bosnië. En voor morgen alvast een voorspoedige terugreis gewenst. Tot morgen!
  11. M.v.Steensel:
    25 mei 2016
    Heel knap van jullie allemaal. Een goede terug reis morgen.
  12. Jolanda S:
    26 mei 2016
    Er zijn toch een aantal dames die niet werkend te zien zijn geweest. Hebben ze wel iets gedaan???