Maandag 28 mei: Zenica

28 mei 2018 - Zenica, Bosnië en Herzegovina

De echte die-hard mannen plonsden vanmorgen weer rond 0700u het bergmeer in. Hoe snel kan een nieuwe gewoonte/traditie ontstaan. Onder het toeziende oog van juf Dayenne kwamen de heren goed wakker het meer uit.

Na het ontbijt vertrokken we rond 0900u richting Zenica voor de tweede festival dag. Onderweg zijn we veel natuurschoon tegen gekomen. Hoe dichter we bij de stad Zenica kwamen, hoe meer industrie er op kwam doemen. Midden in de stad staan ook verschillende staalfabrieken.

Op weg naar ZenicaZenica vanuit de bus

Zigzaggend door de stad kwamen we midden in het centrum uit. In de brede winkelstraat was het festivalterrein opgezet. Vandaag begonnen we weer met een korte uitleg bij de camper van Anée (directrice Out of Area). We mochten water halen en de toilet gebruiken in de bioscoop. Het was erg warm dus werden er bij elke workshop grote 5 liter flessen water neergezet. Er was ook kans op een onweersbui. In het geval dat een bui zou gaan vallen, zou dit omgeroepen worden en zouden we met zijn allen de bioscoop in gaan. Gelukkig is het droog gebleven... Misschien wel iets te droog, want de temperatuur bleef goed boven de 30 graden hangen. Goed blijven drinken en sommigen haalden een lekkere ijsco bij de kraam die ook aan de markt stond.

Om 12u waren er broodjes gehaald en die werden bij de stands uitgedeeld. Hierna kwamen de eerste klassen al het terrein op. Een kleine basisschool was als eerste op het festivalterrein. De kleine kinderen verspreidden zich snel tussen de verschillende workshops. Ook het winkelend publiek werd getrokken door de geuren, kleuren en geluiden van het festival. Er was gerekend op een groter publiek, maar waarschijnlijk heeft de weersverwachting de opkomst wat gedrukt. Desalniettemin hoefden we ons zeker niet te vervelen.

Aankomst bij festival terreinStart festival met uitleg bij camperIedereen bij headquarters voor start festivalKlaarzetten poffertjes workshopOpeningsoptreden festivalPoffertjesMikadospringkussenpimp my shirtknutselensleutelhangerknutselen2schminkklimtorenklimtorenknutselen3verkledentwisterverkleden1dominoschminken de wachtrijspringkussenschminken de wachtrij2schmink1schmink2cocktailbarkorfbalknutselen4springkussen2dayenne glijbaanSpringkussen3

Al rondlopend op het terrein kregen we als Pius X deelnemers flink wat complimenten! De inzet en het enthousiasme wat onze leerlingen tentoonstellen heeft bij vele andere deelnemende Futureanen een grote glimlach op het gezicht getoverd. Onze kanjers doen het zeer goed, iets waar we heel trots op mogen zijn!

Om 15.30u begon de countdown voor de eindshow en werd iedereen weer naar het podium geloodst.Wij konden toen gaan beginnen met het opruimen, afwassen en afbreken. Met een groot applaus werd het festival in Zenica afgesloten.

publiek bij eindoptredenDe eindshow

Even nog naar de toilet, voordat we anderhalf uur terug in de bus moesten naar het motel. Ook werden er nog even wat ijsco's in de plaatselijke supermarkt gehaald. De keuze was een chocolade-vanille-ijsje of een "Jelly" ijsje. Het Jelly ijsje zorgde voor veel beweging (zie video's).

Nog snel ijsco's kopen

We kwamen om18.15u bij het motel en daar hadden we nog een verrassing. We zouden pas om 20u gaan eten en konden iets in de tussentijd gaan doen. Via Out of Area was er geregeld dat we een bootje voor tot 20u kregen waarop we een rondvaart mochten doen en natuurlijk als drijvende springplank konden gebruiken.

Nog varen met de boot

Er wilden 21 kinderen mee de boot op samen met meester Tijs en meester Ferry. Maar voordat we gingen, moest iedereen zijn oranje t-shirt van Out of Area inleveren, zodat we ze konden wassen na een 2e intensieve werkdag. Hierna vertrok de boot richting het de brug over het meer. Op een rustige tempo bereikten we een mooi punt om te gaan zwemmen. De motor ging uit en er werd van alle kanten van de boot gesprongen. Daarna vlug terug naar het motel, want het eten zou om 20u klaar staan. Dit haalden we maar net... Time flies when having fun!

Op de boot1Op de boot2Op de boot3Op de boot4Op de boot5Op de boot6

Na het eten was er tijd voor spelletjes of zelf lekker te chillen. Bij sommigen begint de vermoeidheid al aardig parten te spelen... Geen zin, moe of niet te veel van een ander kunnen hebben. Ach... waarschijnlijk niet veel anders dan thuis. Het was een geslaagde dag.

Avondeten1Avondeten2Avondeten3Avondeten4

1. Jozef v rooij:
    29 mei 2018
    indrukwekkend en leuk om dit verslag te lezen,
    heel veel plezier allemaal en tot Donderdag