Zaterdag 26 mei: Futurea Festival Fojnica

27 mei 2018 - Čelebići, Bosnië en Herzegovina

De nieuwste hit van "Kermit en Kornuiten" werd vannacht weer grijs gedraaid... Rond 06.45u besloten Gert, Kylian en Jaimi dan maar ook om de dag met een frisse duik te beginnen.

Jaimi, Gert en Kylian om 0645u in de ochtend

Niet lang daarna kwamen Nash en Esmee naar beneden om het terras te versieren en taart met kaartjes klaar te zetten voor de jarige Katinka. Na een hees 'lang zal ze leven' was het tijd voor het bekende lopend ochtend buffet.

Rond 09.00u vertrokken we naar Fojnica, een reis van anderhalf uur. De verdeling van de workshops werd door meester Ferry in zijn 'mobiele kantoor' gemaakt. Vandaag was het de 'uitprobeer dag' van alle workshops. Waar zouden we tegenaan lopen? Wat komen we tekort? Waar zijn er nog aanpassingen nodig?

Mobiel kantoor: planning workshops rond breienAankomst bij zorginstelling in Fonjica

Toen we aankwamen bij de zorginstelling in Fojnica had het 'recce-team' alle tenten en het podium al opgezet. We kregen met zijn alleen een kort welkomstwoord door de directrice van Out of Area voor haar mobiele hoofdkantoor.

De uitleg bij de opbouw van het festival

In de ochtend had iedereen zijn voorkeur op mogen geven van 2 workshops waar ze graag bij zouden willen helpen. Er was keuze uit 19 workshops om een steentje aan bij te dragen: knutselen met restmateriaal, een visspel, knutselen van een insect, balspel mikado, springkussen, korfbal, cocktailbar, schminken, verkleden, plantenhanger knutselen, poffertjes bakken, bloem van crèpepapier knutselen, pimp my t-shirt, sleutelhanger knutselen, muziekmobiel, stepcircuit, touwtrekken, twister en domino.  Elke workshop had zijn eigen plekje op het plein van de zorginstelling. Vanuit meerdere mbo scholen waren studenten aanwezig die workshopleider waren. Onze kids sloten aan bij de verschillende workshops om er één groot feestelijk succes van te maken.

Rond 11u werd er begonnen met de eigen tenten aan te kleden. Versieren met ballonnen, slingers en toepasselijke benodigdheden en knutselwerken. Hier en daar moest nog wat gezocht worden, maar rond 12u warm de meeste workshops klaar om gasten te ontvangen.

Eerst mochten we genieten van een heerlijke lunch die verzorgd werd door chefkok Jan met onze 3 horeca-kanjers: Jaimi, Gert en Kylian. Na heerlijk vers fruit, broodjes en wat te drinken was iedereen klaar voor een knallende middag.

Horeca kanjers helpen bij de voorbereiding van de lunch

De tijd vloog voorbij! Menigeen liep de benen onder zijn lijf vandaan. Er werd gebakken, geknutseld en gedanst. Ook Kevin kan een wens van zijn 'bucket-list' afstrepen. Het was hartverwarmend om te zien met hoe weinig de kinderen uit de omgeving blij waren. Ook de mensen uit de zorginstelling lieten met handen en voeten blijken dat ze erg blij waren met het festival wat voor hun geregeld was! Onvergetelijk mooi en een meer dan dankbare taak!

Poffertjes bakkenbloemen knutselensleutelhangers knutselenmuziekmobieldominostepcircuitschminkentwisterknutselenVisspelSpringkussencocktailbarpimp my shirtpimp my t-shirtverkleedworkshoppoffertjes bakken in actieKevins bucketlistMuziekmobiel in actieBodyguards bij het springkussenBalspelAlles onder controleWerkoverlegVoet- of handbal?Vangen!Feestje op het springkussenWerkenKevin in actieKritisch toezicht bij het visspelcoctails proevenschaduw bij het springkussenschminkenpoffertjes

Rond 15.15u werd de afsluitende dansshow eerder dan gepland gestart, omdat er onweer dreigde over te drijven. Een dans- en goochelfestijn ontpopte voor de ogen van de bezoekers van het festival. Alle bezoekers stroomden dan ook richting het podium. Dit was het sein voor de workshop-gevers om alle spullen op te ruimen. Binnen korte tijd waren alle spullen in kratten gedaan, tenten afgebroken en opgeruimd. Voordat de dansshow was afgesloten, was het grootste deel van het plein al bijna leeg. Onze kids werkte hard en vol trots kunnen we dan ook terug kijken op een zeer geslaagde festival dag!

Een basisschoolklas die vertrekt

Moe en voldaan gingen met de bus terug naar het motel. Hier bleek door en miscommunicatie geen eten voor ons te zijn. Dus reden we door naar het hotel waar we gisteren ook hadden gegeten om daar een bord met groenterijke rijst en een kippenpootje te gaan eten. Door deze flexibele afwijking van de planning, vielen de zwemplannen van enkele wel in het water.

Gelukkig hadden we in de avond entertainment. We hadden de Champions League Finale die door het hotelpersoneel werd gekeken, maar ook slaapt de goochelaar van het festival bij ons het hotel. Naast kaarttrucs die hij aan meester Bert probeerde te leren, wat niet altijd even goed lukte, had hij ook andere onnavolgbare trucs. Hanne brak haar hoofd erover en kon er maar niet over uit hoe hij dit voor elkaar kreeg.

Goochelaar met steentjes truc

Aangezien de finale tot 22.30u zou duren en we morgen pas om 09.00u gaan ontbijten, mochten de kids wat langer opblijven. Het brulkikker-concert en verschillende puberale oorzaken zorgden ervoor dat sommigen het toch lastig vonden om rustig te gaan slapen. Hier nog wat kletsen, daar nog even op de duur bonzen... Mooi om te zien dat de groep steeds hechter wordt, maar een goede nachtrust is zeker ook net zo belangrijk... Weltrusten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen:
    27 mei 2018
    Heel fijn en mooi om de reisblog te lezen. Zo krijgen we er thuis toch wat van mee. Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Veel succes vandaag in Sarajevo
    en even bijtanken, om daarna nog drie dagen te gaan knallen. succes allemaal.