Update over het KDV en de klussen die we kunnen gaan doen!

12 mei 2016 - Bladel, Nederland

Vandaag is Anée, directrice van Out of Area, naar ons project in Zenica gegaan. Ze kwam terug van Kinderdagverblijf Pinokio en mailde mij meteen dat er daar genoeg is om voor ons te gaan doen.

BUITEN

KLUS 1
Ze hebben achter een mooi stuk grond. In de avond echter klimmen ongewenste gasten en zwervers over het hek heen. Zij laten rotzooi achter in de tuin. Prioriteit is het verhogen van het metalen hek dat er staat.

tuin met laag hek 1De bestaande metalen palen laten we verhogen (lassen) en daar wordt een hekwerk aan vastgemaakt. Omdat we zulke enthousiaste leerlingen hebben dit jaar, en vrijgevige sponsoren, zijn we in staat om dit door een klusbedrijf in Zenica te laten doen!

Als het hekwerk staat, gaan wij dit natuurlijk mooi versieren met allerlei vrolijke kleuren.

KLUS 2
Het verhogen van het hekwerk zorgt voor veiligheid, maar verlichting kan dat ook brengen. We gaan kijken of we 2 of 3 grote lampen op het gebouw kunnen monteren met bewegingsmelders zodat eventuele indringers meteen "in het zonnetje" komen te staan.

KLUS 3
Grasmaaien. Het kinderdagverblijf heeft geen grasmaaier, maar wil er wel heel graag één. Het gras is momenteel te lang voor de kleine beentjes. Dus gaan wij kijken of we een grasmaaier kunnen aanschaffen voor ze!

KLUS 4
Aankleding van de tuin door bijvoorbeeld het aanleggen van bloemperkjes en/of een leuke boom

KLUS 5
Speeltuintje en/of speelobjecten voor kinderen van 6 maanden t/m 6 jaar aanschaffen, zodat we in de tuin een speelparadijsje kunnen aanleggen. Anée is momenteel aan het kijken wat er te koop is en wat we zelf kunnen bouwen.

BINNEN

KLUS 1
In één van de groepsruimtes moet een deur komen naar de badkamer. Er moet dus een gat gemaakt worden en een kozijn met deur geplaatst. Dit besteden we uit. Maar de afwerking van de muur en het schilderen en versieren van de ruimtes doen we mooi zelf!

KDV badkamer

KLUS 2
Het kinderdagverblijf heeft 2 ruimtes waar ze graag laminaat willen hebben: de gymruimte (74 m2) en de speelruimte (54 m2). We gaan zorgen dat, nadat we de ruimtes hebben geschilderd, er een schitterend laminaat wordt neergelegd.

MATERIALEN
De kasten in de groepsruimtes zijn leeg. Educatieve materialen zoals spelletjes, houten ontwikkelingsmaterialen, puzzels e.d. (voor kinderen van 6 maanden t/m 6 jaar) zijn heel erg welkom. We gaan proberen om deze zoveel mogelijk aan te schaffen in Bosnië zelf. Heb je echter thuis nog een mooie, complete puzzel liggen of ken je iemand die dat heeft? Neem er dan eentje mee in jouw koffer! Er past vast nog wel iets bij!

KDV groepsruimteKDV groepsruimte 2

ACTIVITEITEN
De sfeer in het kinderdagverblijf is hartstikke leuk. De leidsters kijken uit naar onze komst. Zij zouden het ook erg leuk vinden als we activiteiten met de kinderen gaan doen.

Het dagverblijf heeft 7 groepen:
Groep 1: 18 kinderen – leeftijd 6 maanden tot 2 jaar
Groep 2: 21 kinderen – leeftijd 2 tot 3 jaar
Groep 3: 23 kinderen – leeftijd 3 tot 4 jaar
Groep 4: 23 kinderen – leeftijd 4 tot 5 jaar
Groep 5: 23 kinderen – leeftijd 4 tot 5 jaar
Groep 6: 28 kinderen – leeftijd 5 tot 6 jaar
Groep 7: 16 kinderen – BSO

De openingstijden van het dagverblijf zijn 07.00 – 17.00 uur. De kinderen gaan slapen van 12.30 – 14.15 uur.

Kortom hebben we een mooie klus voor de boeg!

Beginnen jullie handen ook al te kriebelen? Nog maar 9 dagen dagen en dan vertrekken we!

Zorg ervoor dat je zaterdag 21 mei om 11.30-11.45 uur op school bent! We stoppen dan de koffers in de bus, geven nog een paar knuffels en vertrekken om uiterlijk 12.00 uur naar het vliegveld in Keulen.

Ik heb er in ieder geval al veel zin in!

vertrek vliegtuig

1. Juf Marja:
    20 mei 2016
    Mijn tas staat gepakt. Nu nog snel alles afronden op school (we willen het netjes achterlaten voor de achterblijvende leerlingen en collega's) en ook thuis (hier moet natuurlijk ook alles gepoetst zijn en moeten de bakjes eten voor de komende week in de diepvriezer klaar staan, haha!). Nog snel naar de apotheek voor iets tegen reisziekte. Want ja, ik ben geen wereldreiziger!
    Benieuwd hoe vroeg ik morgen wakker ben! Hopelijk komen er heel veel mensen ons uitzwaaien. Lijkt me gezellig!
  2. Juf Marja:
    21 mei 2016
    Het is zover! Vandaag vertrekken we naar Bosnië. Om half zeven sta ik al naast mijn bed. Een beetje in de flow blijven van vroeg opstaan. De volgende dagen moeten we immers ook goed gaan besteden en daarom worden we iedere ochtend al om 7 uur aan het ontbijt verwacht in onze kluskleren!
    Zouden de kinderen van het kinderdagverblijf in Zenica net zo afgeteld hebben als onze leerlingen? Année heeft al van alles in werking gezet. Misschien hebben ze al in de gaten dat er wat moois gaat gebeuren op hun kinderdagverblijf.
    Tot straks allemaal!
    Vergeet niet een klein plekje in je koffer vrij te houden voor een spel of een puzzel! Juf Ingrid heeft nog een heel kantoor vol staan met spullen die we mee willen nemen.